top of page

פרשות השבוע, ספר דברים

פס.png

פרשת דברים

שבת חזון

מה בין "אֵיכָה" ובין "אַיֶּכָּה"? מה בין ענק הרוח וענק הגוף (עוג)? איך ננצח ענקים מפחידים?

פרשת ואתחנן

בפרשת "ואתחנן" ובפרשנותה באים עניינים הרבה הקשורים בתפילה: חינוך לתפילה, פרוטוקול התפילה הטובה, ענייני שפת הגוף בתפילה, ויכוחים ופולמוסים הקשורים בה ועוד. 

על הפסוק שהוא תעודת זהות, על התפילה שהיא נהר שאי אפשר להיכנס אליו פעמיים ועל האומץ להתחיל מבראשית

פרשת עקב

המוזיקאי והיוצר שמעון סמיט ישתתף אתנו בחגיגת טובה ופוריותה של הארץ.

נדבר גם על המשנה הראשונה במסכת אבות ונשאל מה קיבלה מרים בסיני.

חז"ל למדו מהמילים "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ" הלקוחות מן התיאור החי והחושני של הארץ את החובה לברך לאחר האכילה.
הם הפכו את הברכה לשיעור היסטוריה מלא השראה מימי משה ויציאת מצרים ועד לכשלון מרד בר כוכבא 

פרשת ראה

מהי כשרות? על כשרות באלף השלישי. האם יש דבר כזה "כשר אבל מסריח (מוסרית) ועל חמלה לבעלי חיים לקראת ראש חודש אלול, ראש השנה לבעלי החיים.

כיצד הפך היום המציין את יום חישוב המס לצורך הקרבת קורבנות מן החי (שככל הנראה לא היה חגיגי ביותר) ליום שמירה על החי? כיצד הפך א' באלול מיום הקשור ביסודו לעבודת המקדש ליום שניתן לחגוג בכל מקום ובכל תקופה?

פרשת שופטים

בתרבויות העולם ערים אהובות הושוו לנשים. הצורך לשמור על העיר הושווה לצורך לשמור על כבודן ותומתן של נשות המשפחה. ומה אם זה היה הפוך?

הלווים אינם מקבלים נחלה בארץ, הקב"ה הוא נחלתם. אני בוחנת פסוק אחד ורואה כיצד התורה הפכה לתפילה ובהמשך כיצד התפילה הפכה שירה.

פרשת כי תצא

איך התמודדו חז"ל עם המצווה הקשורה בשבי של בת אויב (אשת יפת תואר) ובהתר להוציא להורג ובן סורר ומורה ואיפה כל זה פוגש אותנו כיום.

פרשת כי תבוא

בני ישראל הנודדים במדבר ללא אדמת קבע מצווים לדַמות עצמם כאיכרים היושבים לבטח על אדמתם, וככאלה עליהם להיזכר בימי נדודיהם במדבר וגם להרהר על שבריריות חייהם שלהם. הבאת הביכורים לוותה בטקסט שרואה את האיכר כמי שיצא בעצמו ממצרים. ומה לגבי האיכרה?

פרשת ניצבים

מה האחריות של הציבור, כלפי מי שבחרו לא להיות חלק ממנו?

המסורת היהודית מכירה בכך, שיש דברים שאינם מסורים לנו, יש דברים שאינם בשליטתנו. מהפסוק "הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ" למדו קדמונינו, שעלינו להיזהר לא להתערב בדברים שבין אדם ואלוהיו.

פרשת וילך

משה מתחיל במסע הפרידה שלו, שיימשך לאורך שלוש הפרשות האחרונות של ספר דברים. 
הוא נפרד בצוואה, בתורה, בשירה ובברכה. נלווה אותו קמעא במסע הזה.

פרשת האזינו

שירת האזינו נועדה לשמש כעדות נגד ישראל, היא מתארת את החסדים הרבים שעשה הקב"ה לעם ואת חוסר הכרת התודה שלו.

וגם לנוכח השפה הקשה קשה להתעלם מהיופי, "איזוהי עבודה שבשמחה ובטוב לבב" שואל התלמוד ועונה, "הוי אומר: זוהי שירה" (ערכים יא, ע"א). 

בשיעור נדבר על כוחה של השירה להבקיע דרך וללמד ועל השירה בציבוריות הישראלית.

פרשת וזאת הברכה

מיד עם סיום הקריאה בתורה מתחילים אותה מבראשית אבל גם ממשיכים את הסיפור הלאה.

על המעגלים ועל הקווים שיוצרים את הסליל של הגנום התרבותי האנושי והיהודי

bottom of page