נביאים ראשונים

את הרשימה שבפרק אפשר לקרוא כריטואל - הכוהן מכריז שם והעם עונה בקול - "אחד"

גם כיום יש הסוברים שאנו מסוגלים לתפקד כעם, רק כשאנו יושבים על אדמת קדמונינו, שיהודי שאינו חי בארץ אינו יהודי שלם

מימי השופטים כשאהוד בן גרא באומץ ובתושייה הביא לישועת ישראל, ועד החלוצים שהקימו בית לעם החרב בציון. ואולי הגיע הזמן להיות גם חכמים ולא רק צודקים

שופטים ח - הנשים שאתו

המנצחים רושמים את ההיסטוריה. אין ספק. קולם של המפסידים מושתק לעד אבל גם שותפיהם (ובעיקר שותפותיהם) אינם זוכים וזוכות להיכנס אל בין דפי ההיסטוריה

שופטים יא - אפילו הטבע התקומם

זמן התחלפות ארבע תקופות השנה נתפש במסורות שונות כמסוכן, ובעיקר לשתיית מים.
ואיך זה קשור לסיפורה הטרגי של בת יפתח?

חתונה, בגידה, הורים של החתן, הורים של הכלה, אש ובעלי חיים,
פעלולים ואנשים חמומי מוח. סרט

זקוקים לנחלה? רוצים להקים מקדש?
לא בעיה בכלל, אפשר לחטוף, לבזוז או לקחת על הדרך

אל תתלונני ואל תקטרי; תסתפקי במה שיש; תאכלי משהו תרגישי יותר טוב. מוכר?

שמואל א, כא - החרב שלי ואני

פרקנו נקרא כהפטרה לפרשת ויחי, בה נפרד יעקב העומד למות מבניו. היינו מצפים ממלך רב עצמה כדוד שייפרד מהעולם מוקף באוהביו, ולא ברשימת חיסולים. איך נפרד יעקב מהעולם?

רשימות בעלי תפקידים אינן נדירות במקרא, ראינו כאלה גם בזמן מלכות דוד. הן עשויות להיראות משעממות, עד שמשווים ביניהן. למשל, מי מופיע בראש הרשימה?

הכרובים מתוארים רבות בתנך ובפרשנות השונה, כאשר חלקה עומדת בסתירה לעיקרים אחרים ביהדות, כגון האיסור לעשיית פסל ותמונה, וכן סביב שאלת האינטימיות שבאופן עמידתם

שלמה בתפילתו לא שוכח את המציאות ואת טבעו של העם ומונה רשימת צרות אפשריות. תפילת העם היא זו שתושיע אותם, מהיכן כדאי להתפלל מתוך המקדש והלאה או מכל מקום אל המקדש?

העובדה שסיפור שלמה ושבא מצוי בספרות של עמים כה רבים מעידה על כך שהוא הצית לבבות ועורר אותם. על ההיבטים השונים של פרק י עם הרבה דליה מרקס

האם היה הנביא הזקן מבית אל רשע בעל כוונות זדון, או שאולי כמו רבים וטובים לפניו (נדב ואביהוא?) הוא רצה כל כך להתקרב, ולא ידע שלפעמים האש שורפת

האח (אחיה) מנבא את חורבנו של האב, ירבעם, וגם של אביה בנו.
מה מבטאת התוספת 'יה', ומי עוד, במקרה או שלא, נקרא אביה?

במסורת היהודית הוא זקן עם מקל לבן ומבט אוהב המופיע באופן לא צפוי ונעלם כלעומת שבא.
אך מה שונה דימוי זה מאליהו הנביא המקראי

במסורת שלנו נזכר אחאב תמיד כמלך רשע, והמקרא מסכם את דמותו בקצרה "ויעש הרע בעיני ה'".
אולם אני רוצה לדבר על הצדדים החיוביים של מלכותו

בעוד שספר מלכים א מתחיל בעידן החדש של המלך שלמה בונה המקדש,
ספר מלכים ב פותח במלך חסר מזל וחסר אמונה. לאן זה הולך מכאן?

הצלת בנה של האישה השונמית הוא תיקון לסיפור מקראי אחר.
וגם, הרמז הראשון על חגיגות של נשים בראש חודש

סיפורם של ארבעת המצורעים הוא סיפור של גאולה מצורעת, חלקית ונלעגת. וגם סיפורם של האקטיביסטים, שנופלים על המחנה, ששמים נפשם בכפם כדי להציל או למות תוך כדי הנסיון

היא ביימה את משפט הראווה של נבות והביאה לרציחתו, היא שירשה את פולחן הבעל בישראל,
היא מיררה את חייו של אליהו ורצחה את בני הנביאים. האם נצליח ללמד זכות על איזבל?

הפרק שלפנינו משרטט מנעד בין מסים קבועים המאפשרים חיי חברה תקינים, ובין תרומה שמעבר,
זו "אֲשֶׁר יַעֲלֶה עַל לֶב אִישׁ לְהָבִיא", נדבת הלב מתוך שמחה ואמונה

על עוזיה מסופר בפרקנו בקיצור נמרץ, אולם ספר דברי הימים מרחיב ומפרט על קורות חייו.
מה היה פועלו, על מה נענש, ומהו אותו "בית חופשית" שבו סיים את חייו?

איך הרגישו היהודים אל מול נאום הרהב והתעמולה של רבשקה, שר הצבא של אשור?
הרבה דליה מרקס בזכרונות ילדות מימי פרוץ מלחמת יום כיפור

חזקיהו רואה את תפקידו לא רק כמלך אלא גם כמנהיג דתי. זוהי שעת סכנה, כמעט מוות, ויש לפעול מהר. הרבה דליה מרקס על תפילה של מנהיג ועל המימד הפוליטי והאישי שבה

מדרש מפתיע מלמד שהקב"ה עשה מחתרת ברקיע כדי לקבל את תפילתו של מנשה,
המלך הרשע והחוטא. ומה אמר מנשה בתפילתו? האזינו לרבה דליה מרקס

מדוע ברגע כה דרמטי פונה המלך לנביאה אישה דווקא, ולא לנביא ירמיהו?
מי הייתה חולדה והאם הפנייה אליה הייתה מכוונת או ברירת מחדל?

ארבעה צומות נקבעו במסורת היהודית סביב החורבן, ולכולם התווספה במהלך השנים
משמעות אקטואלית לימינו. רק המימד הרגשי והתכני של צום גדליה נותר מיותם

  • YouTube
  • White Facebook Icon
  • LinkedIn
  • A - academy
  • SoundCloud
logo_square_HUC_largelogo_w.png

© 2020 דליה מרקס